tisdag 23 december 2008

Ute o skidrat dan-före-dopparedan

Minus 4 och lite nysnö idag så jag tog mina Olskogens och drog ut i skogen ett par timmar. Eftersom jag inte är klar med min jägarexamen så var jag "beväpnad" enbart med kamera, kikare och GPS idag :-)

Tog 4x4'en in längs en skogsbilväg som faktiskt var plogad och spände sen på mig skidorna, hann inte åka många meter förrän jag stötte på färska rävspår.

Ganska kul och se hur målmedvetet räven traskat på, inga omvägar i onödan utan "dit ska jag" - precis som vi fått lära oss på jägarkursen. Det var ganska gott om rävspår vilket bådar gott inför lockjakten på räv sen framöver i mitt jägarliv :-) Just lockjakt på räv verkar intressant och kan man hålla rävstammen i schack så gynnar det ju både skogsfågelbeståndet och att det kanske blir kvar något rådjur mer...

Lämnade stigen efter ca 100 meter och skidrade längs en ås, fick en fantastisk vy av solen som klängde sig fast vid horisonten - dagarna är korta här uppe i Norrbotten vintertid och igår var det ju årets kortaste dag. Men vackert var det! Och kopiöst skönt, bara några minusgrader, perfekt skidföre men lite blåsigt även om man inte märkte av det så mycket i skogen.

Det fanns massor med gamla viltspår, speciellt älg verkar ha trampat runt där på sista tiden även om jag inte såg några färska älgspår. Men väl färska (det hade snöat ett par centimeter under natten) spår efter en hare ramlade jag över.

Harjakt är nog inget jag kommer ägna mig åt första tiden, kräver ju mer eller mindre att man har en hund och är också rätt krävande skyttemässigt - snabba beslut/skott... Nej lockjakt på räv, toppjakt och kanske att sitta o vänta på ett rådjur är väl det som lockar mig mest nu - och kanske prova att locka på järpe också. Men främst att få vara ute i naturen som idag, helt underbart!

Ramlade även över ett mindre mårddjursspår, troligen en hermelin/lekatt(?) som hade skuttat fram på skaren.

Annars lekte man väl lite toppjakt där man gled fram på skidorna men inte såg jag några fåglar mer än en hackspett och eventuellt en kråka på långt håll (men den flög som lite "annorlunda" så det kanske var något annat, svårt att se på det hållet).


Så några orrar/tjädrar såg jag inte röken av men väl ganska många spår i nysnön(!). Första av den sorten kan kanske ha varit en järpe(?), den gick med korta steg väldigt tätt... Jag får väl kolla med ledaren för kursen vad han tror. Järpe kommer jag nog att försöka jaga lite sen framöver, fantastiskt god fågel som också tydligen ska gå bra att locka på - man får väl investera i en lockpipa sen till hösten :-)

Jag lämnade höjden och siktade in mig på en myrkant en kilometer bort då jag hört att orrar gärna sitter längsmyrkantern och käkar granbarr den här tiden på året - jag var nog inne i en väl så tät del av skogen för att kunna se några fåglar på längre håll. Men det var skönt med lite lä från vinden så jag klagade inte.

Och lite spår av lite större skogsfåglar ramlade jag allt över också, kan det ha varit orre och/eller tjäder detta? Ganska stora spår, kanske 6-7 cm tvärs över...

Det vart ett par timmar på skidorna, var skönt att komma hem och sätta sig framför tälgstenskaminen och knappa på bloggen här :-) Sex poäng av fem möjliga får den här dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar