söndag 22 november 2009

Trevlig söndag på byamarkerna

Idag tog jag mig en rejäl sväng på byamarkerna, var dock inte ute med tuppen utan tog en skön och välförtjänt sovmorgon. Men vid 11-snåret var jag ute och parkerade där jag oftast ställer 4x4'n. Gick sakta längs åsen och spanade framåt mot en ensam tall där det ibland brukar sitta några orrar.

Idag satt där dock inga kunde jag konstatera några hundra meter bort efter att ha spanat av trädet med mitt Nikon avståndsinstrument. En bit längre bort stötte jag dock upp en mindre grupp med orrar som satt på marken och tryckte. Kul och se dom lyfta och höra dom kackla sin iväg :-)

Och bara 100 meter längre bort längs åsen stötte jag upp en stor/fet tjäder(!) Och 15 minuter senare kom det en ensam orrhöna flygandes, hade jag haft ett hagelvapen hade jag eventuellt kunnat prova ett skott - ja om dom var lovliga det vill säga. Från och med förra helgen får man bara skjuta orr- och tjädertuppar...

Allra längst bort längs åsen kom det en hel flock orrar och sneddade en bit framför mig - säkert 15/20 stycken!

På tillbakavägen gick jag längs vägen och stötte upp ytterligare en ensam orrhöna - lustigt, oftast ser jag dom två & två eller i grupper.

Halvvägs tillbaka till bilen vek jag av till höger ned mot ett hygge där jag tidigare i höstas avlossade ett skott mot en orre för första gången. Höll utkik när jag gick genom en dunge med gammal granskog där jag stött på tjäder ett par gånger tidigare men inte ett liv nu, inte ens småfåglar eller hackspettar...

Väl framme vid hyggeskanten halade jag fram Nikon'en och spanade av andra sidan svepandes från höger till vänster, plötsligt hajade jag till och gick tillbaka en stump! Jodå, där satt en orre!!

Förra gången jag försökte smyga på orrar just här så stack dom när jag var typ halvvägs (250 meter) från dom så nu gick jag in i skogen och smög framåt där. Efter ett par hundra meter tog jag mig fram till skogsbrynet igen och fasiken i mig om den inte satt kvar, ja nu såg jag två stycken - och tuppar bägge två. Dock var avståndet fortfarande för långt, strax under 300 meter.

Så jag började snedda över hygget mot en stor fet rotvälta där jag kunde gömma mig och ha ett bra stöd. Nästan framme vid vältan kom det flygade ett 15-orrar från vänster och passerade "mina" två!

Jag höll andan och hoppades att mina två skulle sitta kvar och inte falla för grupptrycket och följa med men dom satt kvar! Och dom nya orrarna satte sig i en björk några hundra meter längre bort!

Jag mätte avståndet till bägge grupperna och beslöt mig att fortsätta smygandet mot de två orrarna som jag sett först, dels var det närmare dit (250 meter nu), dels var dom bara två - färre ögon som spanade plus att det var mer skydd i den riktningen.

Jag smög sakta närmare och fick nu skydd av en dunge träd men när jag kunde börja se genom träden med bössan i händerna hade dom lyft... Bummer! Jag vände nu mot den nya flocken men dom hade dragit dom också kunde jag konstatera fem minuter senare...

Oh well, det var spännande där under en 20 minuter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar