tisdag 16 augusti 2011

Bockpremiär!

Whoaa, 16e augusti är här! Klev upp supertidigt i morse, typ halv fyra - kunde ha klivit upp ännu tidigare naturligtvis men det är ju en hobby detta, ska inte kännas som ett tvång :-)

Tog mig till där jag brukar sitta på bockpremiären. Parkerade bilen och kom direkt ihåg att jag glömt mina hörselskydd(!) Hade jag haft 222'an med ljuddämpare kaaanske jag hade chansat utan skydden men nu hade jag tagit "nya" 6,5'an så det var bara att vända hem och hämtat dom - nu tog det inte mer än 3-4 minuter att köra så det gick raskt.

Sneddade sen genom skogen längs en gammal väg och ned mot ängarna där jag tänkte sitta - skrämde upp en orre på ett ställe, kul! Det verkar bli ett bra år för skogsfågel!

Ett 10-tal meter från ängskanten stannade jag upp och spanade av ängarna med kikaren men inga rådjur så lång ögat kunde se så jag smög ut på tegen och började smyga sakta ned mot tornet där jag tänkte sitta.

Plötsligt står där bara ett rådjur ett hundratal meter framför mig....!

Vart kom det ifrån hann jag tänka innan jag höjde bössan bara för att konstatera att det var en get. Den måste ha legat i det halvhöga gräset helt enkelt och hört mig komma - dom är allt bra varska här i norr. I Stockholm/söderut får man ju nästa maka dom åt sidan...

Nåja, det var kul och se ett rådjur för första gången jag varit ute på rådjursjakt! Det skuttade in i skogen framför mig och jag smög vidare ned mot tornet.

Väl uppe i det laddade jag bössan och tog fram avståndsmätaren och bekantade mig igen med omgivningarna och försökte sätta upp gränser för hur långt jag skulle skjuta som mest. Jag är ganska bra på att skjuta på bana får man väl säga men det blir ju en annan sak när pulsen stiger och ett rådjur syns i siktet...

Satt där och hade det rätt gött, ca 15 grader varmt och en frisk vind gjorde den här premiären väldigt annorlunda jämfört med ifjol - då var det frost i gräset här ute(!) och absolut vindstilla.

Hade gott om underhållning, en duvhök passerade, så också ett 20-tal duvor - de senare i smågrupper men de flög alla i samma riktning...

Timmarna gick och det började vara dags att ta sig hemåt för att sätta sig vid datorn och börja jobba - jag hade visserligen förberett mina kollegor att jag kunde bli en aning sen men det var ju mer OM jag skulle haft en bock att ta reda på.

Jag gjorde patron ur och klättrade ned från tornet och började smyga tillbaka till bilen, när jag rundade en "udde" på skogskanten var där en familj på tre tranor som spankulerade runt - magnifika fåglar!

Återigen en bockpremiär utan rådjur... Jag får nog åka söderut något år för att få mig en bock...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar