fredag 26 augusti 2011

Tjäderaction på skogsfågelpremiären i norr! Del två

Trasslade mig ur sovsäcken runt halv sju, en grötskål och en näve torrfoder senare var vi på väg ut i markerna igen!

Vädret var mer mulet idag när vi gav oss iväg in på markerna igen - jag satsade först på skogsudden där vi stötte på tjäderkullen igår eftermiddag. Parkerade en bit längre upp i backen ned nu och vi tog oss ned mot myrkanten, Sissi var före mig igen ut på udden men det var inga tjädrar hemma idag...

Vi arbetade oss runt udden och började söka oss norrut igen, jag hade inte sett Sissi på en stund och funderade på att plocka upp Astro'n ur fickan när hetsiga skall hörs bakom mig!!

Astron plockades snabbt fram och jag kunde snabbt konstatera att hon mycket riktigt stod still men snett framför mig istället för bakom mig - en annan hund igen! Helt otroligt vad "trångt" det var på marken :-) Men det är ju skogsfågelpremiär trots allt :-)

Lite avundsjuk blev man allt dock, den fågeln verkade sitta bra och minuterna gick. Men hunden tystnade utan att något skott hördes...

Nu sökte vi oss långt in på markerna och följde en annan myrkant, rätt kul terräng med många små grusbankar - förmodligen gamla jökelmynningar från senaste istiden(?)

Och på ett ställe var där tre relativt djupa gropar på rad - gamla fångstgropar kanske? (en koll på "Fornsök" efter hemkomst visade inte på några kända sådana i de trakterna...)

På ett ställe skulle en gammal stig gå tvärs över myren men jag kunde inte se något som helst spår av den dock verkade det som om Sissi kunde se den(!) då hon följde den perfekt på ett av sina sök...

Och återigen kunde jag höra en annan trädskällare i fullt ståndskall! Någonstans från andra sidan av myren vi gick längs efter, man blev allt lite avundsjuk igen :-)

Vi tog oss upp på skogsbilvägen igen och gick längs den tillbaka kilometrarna. Här och var växte det fina hallonbuskar och jag lät mig väl smaka, ja Sissi hade trevligt också och jagade lite sork som vanligt när man går längs dikeskanter.

Vi tog en liten lunch break, jag fick mig några mackor och Sissi lite torrfoder och vatten. Sen passade vi på och vila en stund i bagaget, var rätt härligt då solen nu tittade fram ibland.

Nu pockade den där tjäderkullen på uppmärksamhet igen så vi tog bilen tillbaka till norra delen av markerna. Nu stannade jag en bit ifrån där jag parkerat tidigare och släppt ut Sissi som drog iväg direkt ned för slänten. Jag dröjde mig kvar vid bilen ett par sekunder medan jag stoppade undan bilnyckeln och laddade bössan med en kaliber 20 hagelpatron (femmans hagelstorlek) och en 22 Hornet.

Jag följde sen efter Sissi som nu hunnit drygt 100 meter ned och där får jag se något kul, hon liksom sträcker på sig och tittar snett åt höger och börjar skutta fram i riset när 5-6 tjädrar lyfter med ett dån och svänger av åt vänster för att sen svänga mot mig(!) och passera bara typ 15 meter rakt framför mig - nu kunde jag inte hålla mig utan drog av ett hagelskott på den sista i skocken men missade...

Sissi följde efter dom en stund men kom snart tillbaka, skit också tänkte jag... Nåja, nya friska tag. Vi fortsatte ned för slänten och närmade oss vägen där jag parkerat tidigare när en järpe flög upp som Sissi tog upp jakten på - men hon gav snart upp när den lättat efter bara ett enda skall på varje ställe.

Vi gjorde en rejäl sväng längs myrkanterna där nere men tjädrarna var som bortblåsta. Men hunden kändes lite mer motiverad nu, skottet jag avlossat kanske fick henne på jakthumör :-)

Väl tillbaka till bilen kunde jag konstatera att det nu började regna lite lätt, funderade på att ge upp men klockan var bara runt 12 så ett ställe till vore roligt att testa. Tog mig ut till ytterkanten av området och körde några kilometer söderut till ett ställe som såg lovande ut på kartan.

Dock var det kopiöst tätt med sly längs dikena på skogsbilvägen så det såg inte lovande ut. Körde till slutet på vägen och släppte ut Sissi, nu skippade jag ryggsäcken - det regnade nu lite mer ihållande och ville inte ha med mig någon kamera utan tog bara kikare (avståndsmätare) och hörselskydd med mig.

Döm min förvåning när vi väl pressat oss igenom slybeståndet att det var en fin gammelskog som bredde ut sig - mosstäckt mark, gamla granar med skägglav och gamla torra trädstammar som låg ned och hade fått uppnå sin ålders höst på naturlig väg istället för att bli fällda.

Vi arbetade oss söderut nån kilometer innan vi vände och tog ett parallellspår tillbaka mot bilen. Vi var nästan framme i jämnhöjd med bilen när Sissi stöter upp ytterligare en tjäderhöna på backen som flyger iväg några hundra meter med henne i tätt förföljande galopp!

Jag hör hur fågeln slår fast och kacklar synnerligen upprört på den ivrigt skällande hunden nedanför sig. Den låter nästan som en gås där den sitter, men tyvärr lättar den snabbt och och flyger en bit bort men Sissi hänger på!

Hör återigen hur den slår fast i ett träd och Sissi kommer ifatt och återupptar sin kanonad till skallkonsert!

Nu är dom ett par hundra meter bort från mig och jag tänker att jag står ett par minuter innan jag börjar smyga mig in på ståndskallet. Men jag hinner inte mer än så förrän tjädern lättar igen och nu flyger sin kos...

Attans också! Nåja jag ser på GPS'en att Sissi är på väg tillbaka nu och börjar sakta söka mig framåt men hinner inte många steg förrän jag stöter upp en tjäder till(!) som ger sig iväg uppför bergssidan - lustigt, dom brukar oftast flyga utför eller i alla fall hålla samma höjd men denna flög rent upp för bergssidan...

Två stycken! Återigen har jag gjort bort mig även om jag inte kunnat komma till skott på den här då den dels lättade ganska långt framför mig men också försvann fort så jag hade aldrig kunnat få upp bössan, osäkra, ja - ni förstår...

Plockade upp min GPS och kunde konstatera att hunden var tillbaka vid bilen nu, en kort vissling från min sida och hon kom springande direkt! Coolt, 120 meter bort men hörde det trots att regnet nu tilltagit rätt rejält och speciellt med tanke på att jag inte "kan" busvissla...

En blöt men lycklig hund uppenbarade sig mellan tuvorna, en liiiten stund till tänkte jag - det kunde ju finnas en tredje tjäder här kanske?

Men en kvart senare verkade så inte vara fallet, så vi drog oss tillbaka till bilen och isses vad tjockt snåret var närmast vägen här - skulle ha gått tillbaka ner mot där bilen stod men det gick ju - även om jag nu började vara rätt dyblöt om benen - jag skulle nog behöva ett par nya jaktbyxor...

Vi for tillbaka till kojan och raskt plockade ut prylarna där, det hade anlänt två killar till där nu och dom hade nedlagt två "små" tjädrar direkt på morgonen med hjälp av en stående fågelhund och nu tog dom rast. Isses, två, och direkt på en gång - här hade vi kämpat på i två dagar...

Men kul hade det varit så jag ska definitivt planera in fler såna här miniexpeditioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar