torsdag 25 augusti 2011

Tjäderaction på skogsfågelpremiären i norr! Del ett

Jag drog norrut igår kväll för att vara på plats redan på premiärmorgonen på marker norrut som jag har tillgång till. Det hann bli mörkt innan jag var framme men det var snabbt gjort att bära in alla prylarna och tända en brasa.

Det hade varit solsken tidigare idag så det var inte så kallt i kojan men lite smårått var det allt. Dock var det ganska mycket flugor som kvicknade till liv allt eftersom värmen spreds inne.

På morgonen vaknade vi vid sextiden, det var inte allt för svalt inne trots att jag inte eldat på hela natten. Vi gjorde vi oss raskt lite frukost, lite torrfoder till Sissi och gröt till mig innan vi drog oss in på markerna. Med visst besvär, vägen var delvis bortspolad redan ifjol och den var inte bättre vägen i år.

Vi parkerade på ett ställe och tog oss ned för sluttningen ned mot en myrkant när hundskall hördes helt plötsligt! Det var nån minut sen jag sett Sissi så hoppet väcktes direkt och en snabb koll på Astro'n bekräftade att hon stod still - ja "stod" still ja... Helt plötsligt så var hon på språng igen enligt GPS'en, men skallen kom fortfarande från samma ställe! En hund till!

Sissi kom nu ångandes upp för sluttningen och jag beslöt att vi skulle dra oss upp mot vägen - kändes dumt att trängas när vi hade flera kvadratkilometer med mark att röra oss på. Nästan uppe vid bilen small det ett skott och den andra hunden tystnade, men den började skälla igen typ bara en minut senare. En bom kanske?

Medan jag höll på och lägga in prylarna i bilen hördes ett skott till och nu blev den andra hunden tyst.

Vi drog oss ytterligare en bit in på markerna, här hittade jag ett stort fällhorn ifjol men endera har gnagarna gjort processen kort med det eller så hade någon annan tagit det med sig.

Vi passerade en rygg och började dra oss ned mot en myrkant när en grupp renar dök upp, Sissi studerade dom intresserat och gjorde ett utfall för att följa efter dom men ett snabbt NEJ från min sida fick henne på andra tankar.

Nere vid myrkanten tog vi oss mot vänster och stretade på i blötan bland små martallar. Sissi var hyfsat på hugget och var några hundra meter framför mig när en kull med orrar tog till vingarna strax bredvid mig! Och när jag gått tre/fyra steg närmare flög det upp en till orre! Att jag inte lär mig, finns där en eller flera kan det finnas fler!!

Jag plockade upp GPS'en och lade in att jag sett fem fåglar där, noterade att Sissi varit på väg precis rakt mot dom bara en minut innan men vikt av typ bara 20 meter från där dom låg... Lustigt att hon inte kände av dom, vinden låg på från rätt håll också...

Vi korsade vägen en bit längre bort och tog nästa myrkant norrut och sen tillbaka upp för slänten och tillbaka till bilen.

Nu tog vi oss en liten lätt lunch, både jag och hunden fick lite i magen innan vi for tillbaka norrut på markerna. Det var en annan myrkant med en "udde" med gammal skog som lockade mig.

Jag satte på Sissi GPS-västen och laddade kombin och vi satte iväg ner mot myrkanten, Sissi tog sig snabbt över blötmarken och ut på "skogsudden" - nästan som om hon läste mina tankar.

Och tag mig sjuttsingen om inte hon stötte upp en stor/fin tjäder bara 150 meter från mig!! Den flög upp i närmaste gran och satte sig och kacklade där. Jag höll nästan andan av spänning, skulle fågeln stanna i trädet?

En minut gick och Sissi öste på med täta skall så jag öppnade upp midjespännet till ryggsäcken och lät den glida ner på marken. Jag dubbelkollade säkringen på bössan en gång till så den var på och började smyga steg för steg närmare.

Just som jag kom ned mot den lilla sankmarken mellan mig och skogsudden så stöter jag upp en tjäder till, och ytterligare tre-fyra stycken till!!

Och dom drar med sig den första som Sissi skällde på och dom drog dit pepparn växer mer eller mindre. Hon följde efter en liten bit men kom snart tillbaka igen. Wow asså, det låter som om tredje världskriget bryter ut när en hel kull med tjädrar tar till vingarna så där!!

Vi fortsatte i sakta mak över skogsudden och korsade våtmarken igen och upp på skogsbilvägen igen. Hann inte mer än 100 meter in i skogen på andra sidan vägen förrän Sissi kom kutandes i full karriär med en tjäderhöna framför sig(!)

Hönan sneddade förbi mig och upp i en hög gammal gran! Sissi var snabbt ikapp och började skälla på hönan som satt högt upp i granen och kacklade!

Jag vågade knappt andas, klart inom skotthåll - kanske inte mer än 60 meter bort!! Men hade den sett mig? Nu hade jag en annan stor gran mellan mig och granen där hönan satt så kanske inte. Jag skymtade Sissi där hon svassade runt granen med tjädern i, skulle jag våga mig på att lägga mig ned och försöka åla runt granen framför mig?

Men jag hann knappt tänka tanken innan hönan lättade från granen och tog till vingarna!

Skit också... Nu hoppades jag att Sissi skulle ta upp jakten och hitta den igen men hon gav raskt upp och kom tillbaka till mig...

Nej, nu fick det vara nog med action för idag - vi tog oss tillbaka till bilen och jag körde tillbaka till kojan där vi fixade oss lite middag. Vi fick dela koja med en gentleman från Hertsön med en nobs, första gången jag inte hade en koja för mig själv på klubbens markerna men det var trevligt med lite sällskap på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar