fredag 31 juli 2009

Min första jakt(!)

Igår for jag in i landet till en av de jaktmarker jag har tillgång till, med i bagaget fanns både min 22'a och hagelbocken samt en uvbulvan och två plastkråkor - kråkjakt stod på programmet!

Det var första besöket på just det här stället och jag blev positivt överraskad över hur kuperat och fint det var! Tyvärr en del hyggen men så är det ju "överallt", och där går det ju och jaga också :-)

Jag byggde mig ett gömsle, lååångt upp på en höjd så jag var rejält svettig innan jag hade släpat upp alla prylarna och bägge bössorna. Men utsikten var bedårande och jag inbillade mig att uven och kråkorna skulle synas bättre samt att mitt lockande skulle höras bättre/längre.

Började blåsa då & då i den kråkpipa jag införskaffat, efter en kvart tyckte jag att jag hörde nåt "prassel" till vänster. Efter några sekunder tyckte jag det lät som fotsteg men skakade av mig det som inbillning. Men några sekunder senare var jag övertygad, något/något går strax utanför gömslet - och det lät som något stort/tungt(!)

Min fantasi spelade spratt med mig och jag "såg" framför mig att jag lockat in en björn! Jag ställde mig upp och där, typ fyra meter bort fryser ett fyrfota djur till "is" och stirrar rakt på mig! En räv...! Efter en sekunds paus "drar" räven med ljuset hastighet bort längs bergskammen.

Wow, någon kråka hade jag inte sett men väl lyckats locka in en stor räv efter bara 15 minuters jaktkarriär :-) Förstärkta av mina mikrofonerena i mina hörselskydd lät rävens steg som ett större djur på så kort håll, isses asså!

En timme senare sadlade jag om, den fina utsikten räckte inte längre. Jag hade inte sett någon kråka och utsikten "räckte" inte mer - att jag lyckats bygga gömslet rakt över en flitigt använd myrstig bidrog väl till beslutet att riva gömslet och prova andra ställen istället.

Jag lyckades baxa med mig alla prylar i en vända tillbaka till bilen - det var ju i alla fall nedförsbacke.

Några timmar senare efter att ha provat att locka på ett par olika ställen kunde jag konstatera att jag inte sett någon kråka. Men de här jaktmarkerna är verkligen fina så dit ska jag återvända, kanske rent utav nästa vecka med 222'an och prova locka räv ;-)

1 kommentar:

  1. Ja det är fränt att få in djuren nära sig!

    Lycka till med jakten.

    SvaraRadera