söndag 1 november 2009

Långtur

Klev upp före solens uppgång i morse, 06:20 stod klockan på närmare bestämt. Kom ganska lagomt ut i skogen för att kunna jaga vid första lämpliga ljusförhållanden. Startade vid det stället där jag börjat allt som oftast på sista tiden men såg inget mer än en järpe.

Just järpe verkade vara dagens smak så att säga, såg inga orrar eller tjädrar men totalt sex järpar. Men det var en händelserik dag, såg flera riktigt färska älgspår inklusive två legor som nog var från natten som var - troligen låg rent älgarna där när jag kom smygandes och reste sig och gick en halvcirkel förbi mig för jag hörde en av dom kliva genom isen över bäcken ca 50 meter bakom mig - magnifikt brak när man har ljudförstärkarna på sig :-)

Stötte även på en nötkråka, festliga fåglar - korta ben, kort hals men stort huvud & näbb! Verkar ha en kraftig näbb också, hörde hur det krasade när den åt frusa lingon. Tämligen orädd fågel också, riktigt kul att studera på nära håll.

Just fåglarna kan roa en under en sådan här sväng, korpar och hackspettar stöter man på mest varje gång man är ut i skogen. Idag kom det en korp som tvärvände när den såg mig och gjorde kraftiga undanmanövrar fram och tillbaka när den flög från mig...

Blev inga skottilllfällen idag, var ute i skogen i totalt 6,5 timmar men såg som sagt sex järpar och en hel del annat i spårväg efter vilt - bland annat pinfärska rådjursspår! Jag har ju året ut att försöka fälla ett rådjur, vore riktigt trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar