lördag 27 november 2010

Trädskällarjakt igen

Jag o Sissi tog oss ut i skogen idag, dom skulle jaga älg på markerna också så jag och jaktledaren kom överens om var jag skulle hålla till - han hade sett en del orrar där också under veckan så jag såg fram emot detta.

Jag tror jycken var jaktsugen efter en vecka hemma med mig vid datorn, hon började gny o springa runt när jag plockade fram bössan och snödräkten.

Men när vi var på väg ut såg jag att killarna var vid slakthuset redan, dom hade redan fällt en vuxen ko - och trafikskadad var den. Någon troligen som kört på den utan att anmäla det till Polisen för eftersök sen - så det var ju briljant att dom fick den så den slapp plågas, ett ben var tydligen helt av(!)

Och nu kunde jag o Sissi ta bilen närmare berget där jag tänkte jaga med henne, och isses så ivrig hon var. Hon darrade i kroppen när jag tog ut henne ur bilen och hon slet som ett odjur i kopplet under promenaden fram till markerna där jag tänkte jaga.

Tyvärr hittade vi inga fåglar men det var en fantastiskt fin dag, soligt, gnistrande fin snö och ca 14 grader kallt. Jag lyckades fånga henne på bild idag men mest springer hon runt som ett yrväder, passerar en i hög fart - är borta 5 till 10 minuter och dånar förbi en igen :-)

Det blev helstekt älgfilé till middag, "cour de filet" med bakad potatis, vitlökssmör och sparris - mums!

Nu sitter man i soffan o myser med en sprakande brasa och en trött men belåten hund sovandes vid ens fötter :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar