söndag 2 januari 2011

Söndagsjakt med hustru o hu'nn

Idag tog jag o Siv oss en rejäl sväng längs en plogad skogsbilväg på byamarkerna. Vi tog med oss Sissi och släppte henne och jag hoppades att hon skulle känna vittring av någon orre eller tjäder och nog var hon intresserad som tusan på ett par ställen och stirrade ut över plogkarmen men det var väl så mycket snö så hon tog bara nån enstaka kort sväng in i skogen.

Men hon fick massor med motion, sprang ivrigt fram och tillbaka framför oss med svansen pekandes rakt upp! Och jag fick lite mer skidvana med bössan på ryggen. Vi såg dock en orrhöna som kom flygandes rakt över vägen, fel "sort" och fel vapen :-)

I slutet på skogsbilvägen tog jag skidorna och banade min väg upp på en liten bergknabbe, Sissi tog täten och sprang som en raket upp längs stigen i några gamla fotspår. Väl där uppe tog vi en kortare söksväng men hon fick verkligen kämpa i djupsnön men hon gjorde det med stor iver och behövde inte uppmuntras på något sätt. Men jag kallade in henne efter en fem minuter och hon tog villigt "rygg" på mig och följde mig i spåren tillbaka. Men en 10 meter från stigen kastade hon sig förbi mig och nästan borrade sig fram genom djupsnön och kom ut på stigen alldeles vit av pudersnö :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar