lördag 20 november 2010

Med hund på byamarkerna

Idag for jag och "lånehunden" in på byamarkerna. Isses vad ivrig hon var när jag gick med henne kopplad en bit för att komma bort från bäcken och upp på en ås där jag brukar se orrar o järpar ibland. Hon tittade över "axeln" på mig med jämna mellanrum och liksom tyckte kan du ite släppa mig snart nu?

Efter ett par minuter så kopplade jag lös Sissi och hon tog några fyrstegsskutt med svansen höjd och sprang sen ett hundratal meter längs stigen, stannade upp och gav mig ett snabbt ögonkast, sprang en 50 meter till, kikade snabbt till på mig igen - liksom för att säkerställa vilken riktning jag gick i sen började hon söka kors o tvärs.

Kändes mer tryggt idag än förra helgen, kunde rent slappna av tyckte jag o njuta mer av skogen. Sissi sprang som en galning fram och tillbaka men sökte upp mig typ var 5e/10e minut när jag rörde mig sakta fram längs åsen. Provade även att locka in henne ett par gånger och det fungerade riktigt bra - hon fick en "hundgodis" varje gång också förutom beröm :-)

Men jag varken såg eller hörde någon skogsfågel, än mindre några spår i snön så det kändes inte så hoppfullt. Och mycket riktigt några timmar senare så hade varken jag eller Sissi stött på någon fågel...

Men det var en härlig tur, ca -4 o mulet och någon flinga singlade ned då o då. I morgon ska det visst bli klarare och lite sol och runt 10 minus, ska ta en sväng till då också. Men då provar jag nog på markerna runt mitt vilttorn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar