tisdag 15 september 2009

Ut en sväng tidigt (klockan fem) i morse

Jag var ut en sväng i skogen i morse, mest för att lokalisera spelplatsen där jag hörde orrar förra veckan. Men idag spelade dom rackarna inte... Det är lite tidigt på säsongen ännu, det ska väl vara ett par frostnätter först... Det har varit frost ett par nätter för några veckor sen men det var lite "tidigt"...

Men jag gick nog en halvmil utan att se en enda skogsfågel, ja förutom när jag hade bilen inom synhåll igen - då såg jag en tre fyra orrar! En såg jag breda ut vingarna för att landa i ett träd skymd bakom en hög tall. Jag gjorde 222'a beredd och smög sakta runt tallen men jag kunde inte lokalisera fågeln så jag drog slutsatsen att den flög vidare och tog ett par steg till.

Men inte då, den satt där hela tiden och lyfte nu! Skit asså! Jag skulle ha synat av träden mha kikarsiktet! Alltid lär man sig något :-)

Jag ska nog fara ut i eftermiddag och sätta upp några orrbulvaner - i brist på spelplats blir det nog "här" där jag såg ett antal orrar. Sen blir det att kliva upp tidigt på onsdag igen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar