söndag 29 maj 2011

Älgar och räv!

Idag for vi en sväng ut i skogen ett par mil norr om byn för att kolla in vår kanot som legat vid en av "mina" gäddsjöar över vintern. Vi tog en sväng förbi ett ställe där vi ofta ser älg och mycket riktigt, en fin älgko stod en bit från vägen med två små kalvar av årets modell - en av dom var röd till färgen och verkade nästan lite vinglig, och kon såg lite blank/svettig ut... Kan den precis ha fötts?

Älg som föder har jag aldrig sett under alla mina år i skogarna, men väl en renvaja som fick sin kalv har jag sett en gång.

Kanoten verkade ha klarat vintern bra, en vår när jag var och kikade till den så hade någon kört sin skoter rakt över den(!) och knäck relingen och spräckt skrovet... Förmodligen var den översnöad och personen såg den aldrig.

På väg tillbaka till bilen kom det en hund och sprang snett mot oss i skogen, men vad i hela... En RÄV(!) Mitt på blanka eftermiddagen, och en stor/vuxen räv! Klart läckert att se den så nära för oss alla tre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar