lördag 24 januari 2009

Arkeologisk skidutflykt

Jag har hittat en "ny" webbplats som listar alla fornminnen som finns runt om i landet, och det finns ganska mycket att utforska och besöka runt vår hemmaby. Idag tog vi (jag och Siv) sikte på en plats där det skulle finnas tre "totempålar" mer eller mindre(!)

Vi körde till dess att en av skogsbilvägarna tog slut och skidrade sen till stället ifråga, under skidturen såg vi som vanligt massor med har- och rävspår varav ett var som lite "konstigt" - det var som om räven suttit still jättelänge på ett och samma ställe(!)

Det hade som blivit en lega mer eller mindre, undrar om den hade övernattat där helt enkelt? Jag trodde dom tog sig hem till lyan när dom skulle sova... Men den kanske fick sig en sork eller något just där och satt och mumsade på den en stund - ska kolla med min lärare på jaktkursen vad han tror, han är en rackare på djurspår och djurens beteende.

Vi såg även en gammal aspstam där man med lite fantasi kunde tyda sig till att en björn vässat klorna... Men troligen var det bara att barken flagnat av, men för några år sen hittade vi ett ställe mer mot Örarna till där garanterat en björn klöst sönder en gammal trädstam, massor med klösmärken.

Vi hittade ganska enkelt stället med "totempålarna", det är fantastiskt att kunna ha med sig en liten behändig GPS-mottagare i fickan så där. Just idag lyckades den dock inte spara undan hela vår tur utan den hade tappat kontakten med "fåglarna" i en tät skogsdunge och sen varit "brödrost" i ca 20/25 minuter...

Lustigt att den inte fick kontakt igen när vi skidrade över en sjö...

Pålarna skulle vara tre till antalet, två som låg ned och en större som skulle stå upp. Vi kunde dock bara se två som låg lutade mot ett stenblock men ingen som stod rakt upp...

Men dom vart klar intressanta och se, någon har alltså karvat/huggt ut ansikten högst upp på stockarna - undrar hur länge sen? Troligen går det väl att bestämma när stockarna höggs i alla fall med hjälp av dendokronologi.

Skidföret var helt fantastiskt idag, har kommit en del nysnö under veckan och det var ca 6 grader kallt idag. Såg inga skogsfåglar men hörde järpar på ett par ställen - ska nog skaffa mig en lockpipa för järpe och prova locka på dom :)

På vägen tillbaka till bilen stötte vi även på riktigt färska älgspår, men vi har än så länge inte sett någon älg under själva skidrandet...

Nu sitter vi hemma framför brasan och jag sitter och omväxlande skriver på bloggen här och pluggar inför teoriprovet på jägarexamen - en mysig dag och kväll. I morgon om det inte blir allt för kallt ska jag ta sikte på ett annat ställe dit jag och Arthur funderade på att ta oss förra helgen när vi körde fast med vår SUV, men jag tror att vägen åt det hållet är plogad nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar