söndag 25 januari 2009

Älg- och rådjursspår

Jag tog mig en rejäl sväng i skogen idag, dom har plogat vägen där jag och Arthur körde fast förra helgen även om dom inte plogat hela vägen så jag fick lämna bilen och skidra längs vägen ca en kilometer.

Det var även idag ungefär 6 grader kallt och lite nysnö så det var suveränt fina skidförhållanden, riktigt trevligt att skidra fram i tystnaden.

Jag skidrade sen längs en bäck till en stuga jag sett på kartor men det var så tät skog att jag skidrade förbi huset utan att se det(!) Men det var ganska enkelt att skidra här för jag åkte längs ett skoterspår hela tiden.

Som man kan se på GPS-spåret så skidrade jag mer eller mindre tillbaka i samma spår som jag skidrade ut - man kan se en bit tillbaka i spåret när jag lämnade "stigen" och åkte upp till kojan. Man kan även se när jag lämnade stigen senare på vägen tillbaka där jag försökte ta mig upp till nästa koja...

Massor med älgspår och en del rådjursspår också plus den vanliga mixen av har- och rävspår. Inga spår var dock färska/från senaste dygnet då det snöat lite under natten...

Men en snabb koll på min Garmin fick mig att vända tillbaka, stugan låg mitt i ett tätt bestånd av björkskog.

Sen tänkte jag korsa den tätaste delen av skogen där för att ta mig upp på en höjd och kika på en annan stuga men jag gav upp.

Jag får ta den svängen någon annan dag. Jag har sett ut en lämplig rutt där man kan följa en stig till stugan och en annan tillbaka. Förhoppningsvis redan nästa helg :-) Den kojan ska jag nog ta mig till när det blir sommar sen, ska visst finnas lite gamla boplatser och kokgropar där.

Jagåg en del färska hargnag och hörde ett skott långt bort, nån toppjägare som förhoppningsvis fick sig en tjäder eller en orre :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar