lördag 31 januari 2009

Riktigt trevlig tur på skidor med en del spänannde fynd

Det har varit väldigt stabilt väder under veckan med ca 4-6 minusgrader och uppehåll. Men i morse tittade rent solen fram ibland, wow asså - det blir nog en vårvinter i år också :-)

Undrar om det inte är sista helgen med toppjakt tillåten nu, tyckte det small lite på avstånd ett par gånger - tyckte mig också höra ett hardrev lite söderut...

Rätt fantastiskt att bara ett par minuter från byn med bil finns vidsträckta vildmarksområden som här, helt underbart!


Idag skidrade jag till det berget som jag tänkte ta på hemvägen från förra helgens skidtur, och tur var väl det att jag inte försökte mig på den höjden då. Nu kunde jag ägna flera timmar att skidra runt bergknabben, totalt 4 kilometers skidrande och jag tog 1 timma och 45 minuter på mig. Ingen brådska som vanligt, tog det lugnt och njöt av stillheten. Som vanligt såg jag en hel del spår efter hare, älg och räv, såg två såna där fläckar där en räv suttit och funderat en stund.

Väl framme vid berget var där massor med spår och legor som jag inte kunde identifiera riktigt, större spår än rådjur men mindre än älg... Och massor av dom!! Efter en stund insåg när jag började hitta spillning att det måste vara renar(!), det är alltså en hel flock renar där - det hade jag inte trott innan...

Passerade en mysig lite stuga som såg väldigt välordnad ut, ska visst finnas lite kokgropar och gamla boplatser där ikring. Måste ta mig dit på sommaren och kika igen på det, förmodligen var det en ö på den tiden med tanke på landhöjningen vi har här uppe i Norrbotten.

Längre upp mot toppen på bergsknabben fanns det ett helt underbart ställe att sitta och passa/locka på rådjur och räv. Suveränt fin utsikt och såg torrt och bra ut - måste kolla upp om det ligger inom byns jaktvårdsområde sen när jag förhoppningsvis blivit medlem där. Dom ville att jag skulle ta min jägarexamen först innan jag sökte medlemsskap, pluggar teori som bäst nu då vi ska skriva teoriprovet om några dagar nu :-)

Väl uppe på åsen skidrade jag längs ryggen/åsen - här ska det visst finnas några gamla gränsmarkeringar som är omnämnda 1838 - måste knalla hit till sommaren och kika på dom. Fortfarande massor med renspår men jag såg inga renar, även en del har- och rävspår också.

Men jag hittade någon väldigt lustigt här också, såg ut som om en björn rivit bort barken från en mindre tall - typ 170/180 cm över marken på en 45/40 cm stor yta... Och det såg färskt ut(!).

Men björnarna ska ju ligga och sova sin vintersömn nu... Så jag kan inte säga vad som åstadkommit dessa klösmärken - ett lodjur? En järv? Eller en björn som varit upp och knallat en stund mitt i vintern...?

Jag tror att klösmärkena är ganska färska då barkbitarna nedanför var täckt av bara ett lätt lager pudersnö - kanske en eller två veckor gamla kanske...

På östra sidan av knabben hittade jag typiska mårddjursspår men ovanligt stora tyckte jag, var ca 30/35 cm mellan varje spårpar som i sin tur var ca 3 cm tvärs över. Kan det ha varit en mård/skogsmård helt enkelt? En sån har jag nog aldrig sett i mitt liv tidigare så det vore kul att stöta på någon gång.

Här löpte tydligen gränsen för byns jaktvårdsområde för jag skidrade förbi ett antal såna skyltar, och högst upp längs bergskammen verkar man ha sparat lite urskog - riktigt trevligt! På motsatta sidan är det faktiskt ett litet område som är skyddat, ska bli kul att strosa runt här till sommaren och kika.

En bit längre bort hittade jag en uppsättning till med var som kan vara mårdspår, nu var det nog mer mot 45/50 cm mellan spårstämplarna nu och spåren var kanske runt 4 cm tvärs över - coolt!

Jag vek av vid ett äldre hygge och skidrade längs kanten på det tillbaka mot bilen, det vart ganska risigt och svårframkomligt nere i dalgången men jag kämpade på och stannade då och då och kollade kursen med hjälp av min Garmin.

Ibland allt ris o sly var det en hel del älgspår men också en del spår och spillning efter skogshöns också - men som de föregående turerna sår jag inga fåglar förutom småfåglar, hackspettar och korpar. Lustigt då jag såg orrar så ofta de första gångerna jag var ut på skidor...

Men en mycket trevlig tur, jag lämnade kvar skidorna på biltaket och siktar eventuellt på en tur till i morgon :)

1 kommentar:

  1. Tydligen är rivspåren på trädstammen gjorda av en älg som gnagt på barken(!)

    Och ett av "mårdspåren" var från en ekorre(!!) - man kunde se spåren från framtassarna. Men det andra är mårdspår :-)

    SvaraRadera