onsdag 30 september 2009

Action vid lockjakt på järpe!

Wow, tog mig ut på byamarkerna idag också en kort sväng med 22'an och järppipan - och idag hettade det till! :-)

Första stället var kallt på järpfronten, dock så hörde jag en hund på lååångt håll som troligen ställt en älg och den var mycket enveten i sitt skällande! Men till saken hör att husse försökte tydligen kalla tillbaka jycken men den ville inte lämna ståndet trots högljudda inkallningar.

Undrar om det var en björn den hade ställt eftersom han inte gick fram/in och kopplade hunden - två timmar senare när jag for hem hörde jag den fortfarande skälla...

Nåja, jag bytte plats och nu hann jag bara gå 50 meter från bilen innan jag hörde en järpe vissla! Jag gled ned på marken och provade att locka efter en minut, och nu svarade det en bakom mig och en till framför mig(!)

Det blev rena visselkriget, men ingen av dom kom närmare trots att jag lockade en bra stund... Så jag valde den bakom mig först och smög in ca 75 meter till i dungen och satte mig och lockade - men nu varken hörde jag eller såg någon järpe... Ja förutom den i dungen jag nyss hade framför mig - hörde den järpen lite svagt på håll ibland.

Så jag bytte dunge, satte mig en 25 meter in och lockade lite försiktigt efter en minuts väntan. Nästan direkt svarade en järpe snett bakom mig, två tre lock till så hörde jag hur den kom flygande och landade i granen jag satt vid - typ två meter ovanför marken/från mig(!)

Tyvärr så kunde jag inte skjuta från den här positionen så jag satt blickstilla - riktigt spännande att se den i ögonvrån och höra den kuttra/kackla! Efter en stund lyfte den och flög bakåt, jag provade att locka lite försiktigt och den var kvar där bakom men några meter längre bort. Nu kanske jag gjorde en tabbe men jag rullade sakta över på mage så jag skulle kunna komma till skott - men nu skrämde jag den nog för den flög sin kos... Skulle kanske ha varit mer kall och suttit still och lockat då & då och de kanske hade flugit runt mig...

Nåja, jag flyttade mig ett hundratal meter och satte mig ned och lockade, och ta mig sjuttsingen om det inte satt en till lite längre in! Den svarade då och då men kom aldrig närmare... Skymmningen kom också krypande och temperaturen föll raskt och jag gav upp och gick tillbaka till bilen - termometern i jeep'en visade bara plus två grader när jag startade upp motorn

Men klart spännande jakt, ska definitivt prova det där stället igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar