tisdag 15 september 2009

Lockjakt på orre efter jobbet

Idag var jag ut en andra gång, nu efter jobbet och satte upp tre nyinköpta orrbulvaner, eftersom jag inte lyckades lokalisera någon spelplats i morse så valde jag stället där jag såg några orrar i morse - där har jag sett orre tidigare också.

En placerade jag ett par meter ovanför marken och de andra två satte jag 5-6 meter upp med hjälp av två teleskopiska metspön som jag köpt på Biltema.

Gjorde mig sen ett litet gömsle och satte mig och lockade med en (också) nyinköpt lockpipa för orre (det ääär en bra materialsport detta med jakt ;-) Efter en halvtimma hörde jag tydligt hur en större fågel slog fast i ett närliggande träd men hur jag än gjorde kunde jag inte lokalisera den...

Ytterligare en stud senare kom det en orrhöna och slog fast på en gren ca 100 meter bort, jag höjde sakta min 222'a men tydligen genomskådade den mig och lyfte...

Såg ytterligare en tre/fyra orrar som flög förbi utan att landa. När solen gick ned tog jag en sväng ned mot myren nedanför där jag satt med hagelbössan i nävarna. Såg en orre till faktiskt men utom skotthåll.

Så inget vilt nedlagt men en trevlig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar