måndag 28 september 2009

Lockjakt på järpe

Jag gick ut i "mina" byamarker på eftermiddagen idag och provade att locka järpe. Med mig hade jag bara hörselskydd, lockpipa och min hagelbock. Gick ca 10 minuter från bilen och ställde mig bakom en rejäl granstam och började locka lite försiktigt.

Och efter bara ett par blåsningar i pipan kommer det en fin järptupp flygande och slår fast i en gran ca 25 meter från mig(!!). Men jag kunde knappt se den där den satt bakom en massa grenar och ris, men jag blåste igen i pipan efter ca två minuter och den rörde på på grenarna, nån blåsning till och den bytte träd dock utan att komma närmare. Den visslade dock inte tillbaka utan bara "kacklade" till då och då.

Det här ställningskriget pågick nu i säkert 20 minuter! Den flög runt mig till nya träd med jämna mellanrum men jag fick aldrig något bra skjuttillfälle där den satte sig - och jag ville inte skjuta när den flög då jag inte känner mig nog säker på det skyttet.

Men till slut satte den sig ett 20-tal meter bort på en gren där jag hade fritt läge så jag fyrade av en pipa men den flög sin väg - miss...

Kanske att jag skulle ha haft min 22'a istället? Eller provat på att smyga fram till ett närmare/bättre läge? Eller valt en större glänta att locka från? Man lär sig hela tiden...

Men spännade var det!! Och mot slutet av ställningskriget började den vissla tillbaka så jag hade chans att lyssna på hur det lät och kunde finslipa mitt eget visslande :-)

Sen provade jag en fem sex ställen till utan att se eller höra någon mer järpe. Men det var en fin eftermiddag i skogen! Stötte på en hyfsad älgtjur när jag var på väg hem sen, satt och småpratade med den en stund via en nedvevad sidoruta - inte nu för att den kom närmare men nog kikade den allt lite nyfiket på mig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar