söndag 16 augusti 2009

Bockpremiär

16 augusti, min första bockpremiär! Klev upp tidigt och satte mig uppe på en höjd där jag såg mycket rådjursspår och spillning i vintras. Satt och lockade i en timme men såg bara ringduvor, hackspettar och korpar men inga rådjur... Har faktiskt sett ringduvor varje gång jag är ute i skogen sista tiden - man kanske skulle försöka sig på att jaga dom :-)

Flyttade till en annan höjd där jag hade en vidsträckt utsikt över ett hygge, satte upp bössan laddad med 222 R Norma Oryx i mitt egentillverkade skjutstöd och njöt av sensommarsolens sken. Inte heller nu dök det upp något rådjur, men jag hade det gött där i sluttningen - somnade nästan in ett par gånger :-)

Var hemme igen efter 4-5 timmar och for ut i skogen igen vid 17tiden, som på morgonen körde jag till den skogsbilväg som ledde in till de "inre" jaktmarkerna vid min hemmaby. Jag har dock ingen nyckel till bommen än så jag hade med mig min lilla ihopfällbara Dahon cykel i bagaget.

Tog pass uppe i ett kanonfint jakttorn nu vid ett öppet hygge - tornet hade till och med en liten vedkamin(!) Satt och lockade med min Buttolo i drygt en timme men såg bara en ringduva (som vanligt) och några korpar...

Flyttade mig till andra sidan bäcken till ett jättehögt jakttorn och satt där i en timme också. Men det hade nog varit svårt att komma till skott där då hygget där hade börjat växa igen - ett par skottgator hade inte skadat där.

Så inget rådjur men det var en trevlig dag med hyfsat väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar