måndag 31 augusti 2009

Mitt första vilt !!

Vädret var trevligt idag så jag for ut i skogen efter 17 och satte mig i ett vilttorn för att passa på någon råbock som kanske skulle smyga förbi. Jag hade inte mer än ca 500 meter att gå men jag såg flera rådjursspår längs stigen vilket var lovande, även om dom inte såg direkt färska ut...

Jag hade några timmar innan det skulle mörkna så först satt jag bara stilla där i dryga timmen och väntade och sen provade jag att locka med min Buttolo i ca 40 minuter.

Men inte kom det några rådjur heller :-) Satt sen stilla till dess solen gick ned enligt min GPS (20:02 har jag för mig), plockade då fram min lilla "muspipare" och provade att sitta och klämma på den. Jag försökte hitta min rävpipa (Nordic Predator) men kunde inte hitta den hemma, eventuellt att jag har glömt/tappat den i skogen någonstans sist jag var ut och provade att locka räv. Jag svängde förbi det stället och kikade men kunde inte hitta den där i alla fall...

Hade nog bara lockat 3-4 gånger med några minuters paus mellan när jag ser en räv komma traskande med målinriktade steg! Den var väl ca 100 meter bort och jag sträckte mig efter bössan men endera lyckades jag göra något ljud eller så såg den rörelsen för räven tvärstannade och stirrade rakt på mig!

Själv frös jag i rörelsen och vågade inte ens andas och efter någon sekund började räven traska på igen så jag höjde bössan och tog stöd på karmen/kanten på tornet samtdigt som jag med vänsterhanden plockade upp mustutan från den lilla hylla som fanns i tornet.

När jag hade räven i siktet pep jag till lite försiktigt med lockpipan och ta mig sjuttsingen om inte räven tvärstannade med sidan snett mot mig och tittade åt mitt håll igen.

Jag hade vad jag tyckte ett perfekt skottläge så jag kramade av och den föll direkt på platsen!

Mycket odramatiskt och det kändes som om jag inte ens blev nervös, men nog var det allt lite spännande när den verkade märka av mig när jag höjde bössan! Jag satt dock hyfsat dold i tornet och var klädd i kamouflagekläder inklusive huva/ansiktsmask och handskar.

En mindre rävtik. Skjutavstånd 50 meter, Sako Vixen 222R med ett Nikon Monarch III 4-16x42 (förstoring satt på 4x vid skjuttillfället) kikarsikte & en Stalon Whisper ljuddämpare. Ammunition: Norma Oryx.

Jag gjorde mitt bästa för att ta reda på skinnet på räven, vet inte riktigt vad jag ska ha det till men om inte annat kan jag använda svansen till att binda lax- och gäddflugor. Visserligen är det bra att hålla rävstammen i schack speciellt så pass nära kommunens soptipp som här men att bara lämna den i skogen kändes fel. Jag hade speciellt problem med flåprocessen runt öronen och tassarna, även svansen var lite knepig... Men övning ger färdighet!

2 kommentarer:

  1. Grattis!!!!!!

    Visst är det en underbar känsla.. du kommer aldrig glömma ditt första vilt :)

    Ska vi ta en sväng på torsdag morgon?

    /Robert

    SvaraRadera
  2. Torsdag morgon, det låter jättekul!

    Vi kan väl höras vid i morgon/onsdag om var/när/vad :-)

    Cheers!
    /Rikard

    SvaraRadera