tisdag 25 augusti 2009

Spännande kvällsjakt

Tog mig ut i skogen idag för att prova på att jaga skogsfågel på premiärdagen - siktade in mig på att locka järpe. Det började intressant direkt med en reeejäl "björnskit" på stigen en bit från bilen(!)

Jag gick ytterligare ett hundratal meter när "någonting" drog iväg ett 50-tal meter framför mig - man hörde hur "den" sprang och slog av grenar på träden. Undrar om det kan ha varit en björn, men troligen var det väl en älg. En björn hade nog endera legat still eller så smygit iväg mer ljudlöst...

Satte mig där och lockade men inte såg eller hörde jag någon järpe. Bytte plats till en liten höjd brevid en snårskog/å. Här hade jag en viss framgång, en järpe svarade på mina lockpip men kom aldrig närmare. Tror jag lockade för ofta, man ska visst låta fågeln vissla tillbaka ett par gånger innan man blåser i pipan igen...

Bytte plats igen och nu skrämde jag upp tre stycken järpar inne i en snårskog längre uppströms längs ån. Satte mig ned och lockade men inget hände, flyttade mig ett hundratal meter i den riktning som dom flög och ta mig sjuttsingen om dom inte kom nu när jag lockade!

Men jag såg aldrig någon fågel, hörde bara hur dom flög med sitt typiska bullriga flygsätt mellan träden och hörde dom vissla tillbaka. Efter en stund blev det dock tyst igen - troligen blåste jag som sagt för ofta så dom genomskådade mig... Sen kan dom visst komma knallandes på marken också och jag satt mest och kikade upp i träden...

Jag reste mig upp och då stack en järpe iväg - nu bytte jag taktik och smög med bössan (min Krico 22 LR) redo och lockpipan i munnen. Smög 50 meter, blåste i pipan, smög 50 meter, blåste i pipan, etc...

Men jag såg inga fler järpar men skrämde väl upp en rejäl tjädertupp, jag frågan är ju vem som skrämde vem mest - jag blev då h*lvittes rädd när den lyfte. Man är inte van hur högt allting låter när man har på sig hörselskydden med ljudförstärkare...

När jag sen satt i bilen på väg hem stod det en älgko på skogsvägen och stirrade på mig :-)

Inget vilt idag heller men en mycket trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Tur här inte finns björn, då hade jag nog inte vågat smyga i skogen, iaf inte med en 22lr =)

    SvaraRadera
  2. Björn är ett spännande inslag, har själv haft förmånen att stöta på tre björnar i skogarna här uppe i Norrbotten och sen ett antal gånger i Kanada.

    Dock ska jag nog skaffa mig en grövre bössa den dagen jag ska vara med och jaga björn - funderar på en 9,3x62'a.

    SvaraRadera