söndag 19 december 2010

Julgransjakt

Idag for vi ut i skogen för att hämta hem våra julgranar, tog inte med bössan då vi skulle ju "bara" hämta träden och hade en såg o släpa på redan. Vi lyckades köra ända dit där skogsbilvägen slutar, de e la gött med fyrhjulsdrift! Så vi behövde inte pulsa mer än en 10/15 minuter innan vi var framme på marken där vi hade lov att ta gran.

Hittade ganska raskt två granar som vi hade spejat in tidigare under vintern, och när jag rätade på mig efter att ha sågat ned andra trädet - vad får jag se en 400 meter bort: jo två tjädertuppar(!)

B*nnade sk*it hann jag tänka... Nåja plockade fram lilla medhavda digitalkameran och zoomade in maximalt - ursäkta den kassa bildkvallan men det sitter ett par tjädrar där(!)

Väl hemma med granarna kunde jag inte hålla mig utan raskt bara plockade ut 222'an från vapenskåpet och snörde ned en näve jaktmatch i fickan och drog snabbt till skogs! Men dom satt inte kvar längre, typiskt... Men jag fick en underbar sväng i skogen, men det var allt bra jobbigt att pulsa fram. Snön gick till knäna (minst) och ända upp till mitten av låren beroende på var man tog sig fram.

Men det var ruskigt vackert! Och allt man hörde var ens egna steg, andhämtningen och snön som "sjönk ihop" i stora sjok ibland. Inte ett annat ljud, inga mäniskor, inga bilar, inga skotrar, etc. under de timmarna som jag var ute. Men det var kallt också, -18 och blåste en del...

Sissi var "hemma" då det kommit väl så mycket snö nu för att jaga med henne, så nu får hon nöja sig med att jaga snöklimpar och en kastleksak vi köpt henne när vi har henne lös på ängarna inne i byn :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar