söndag 26 december 2010

Rejäl skogstur i ett vintrigt landskap

Tog skidorna i morse och drg till skogs, 222'an på ryggen men "lånehunden" hemma - har kommit för mycket snö nu för att jaga med henne tycker jag. Men nån orre eller tjäder "i topp" kunde man ju alltid hoppas på. Så nu jagar hon en repleksak vi köpt henne nere på ängarna/längs skoterspåren - riktigt riktigt roligt och se hennes entusiasm i att jaga en färgglad repstump :-)

Nästan vindstilla, ca 12 minusgrader och massor med lössnö - riktigt härligt och underbart vackert! Hade sett ut en för mig ny del av byamarkerna som på kartan såg lovande ut, men det var en hyfsat lång skidtur fram dit men jag gav mig iväg med glatt humör.

Nu visade det sig att det var ganska snårigt på transportsträckan så att säga och där var det svårt att kunna se någon fågel, massor med björksly mest hela tiden...

Men väl framme så visade det sig se riktigt trevligt ut, dock hade det tagit så pass lång tid att spåra mig dit att det mer eller mindre bara var och vända men en liten sväng på en 7-800 meter in på området blev det allt.

Tillbakavägen gick det lättare att åka då jag följde mina egna spår tillbaka, om det nu inte snöar så mycket under veckan ska jag satsa på samma ställe igen till helgen.

Väl tillbaka till bilen upptäckte jag att delar av bössan var täckt av ett hyfsat rejält lager isbark, kombination av att det ramlat ned pudersnö från grenar och att jag svettats skulle jag tro... Ska se om jag inte kan hitta ett vitt gevärsfodral att investera i...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar