söndag 11 september 2011

Dubbel trädskällarjakt idag

Klev upp tidigt i morse och tog en rejäl skogssväng med Sissi o kombibössan. Tog mig norrut på byamarkerna till en sektion där jag aldrig varit tidigare. Stötte på en kull järpar som Sissi skällde runt en stund men hon/dom gav upp ganska fort.

Vi avslutade svängen med ett besök i ett skogsparti där vi stötte på några orrar förra gången - och ta mig sjuttsingen om vi inte stötte upp några igen! Men dom sitter dåligt, Sissi hinner dra av några skall innan dom drar vidare.

Men hon skällde lite mer ihållande på en liten myrholme, typiskt nog ruskigt tät och risig. Jag smög närmare och närmare men kunde inte se vart hon skällde än mindre någon fågel... Till slut är jag så nära att jag ser Sissi men hon vandrar runt dör i den lilla 20-metersdungen och skäller lite här och var.

Till slut när jag är framme där knallar hon bara därifrån, det kanske bara var vittringen av någon fågel som dröjde sig kvar - hon skällde bara en 2-3 skall i stöten och sen var tyst i 20/30 sekunder. Men när jag vänt och gått ca 100 meter från dungen hör jag hur en fågel lättar !

He he, det är inte lätt detta :-)


Vi tog en sväng till i skogen direkt efter middagen också, for direkt till samma skogsparti som orrarna var i på morgonen - Sissi stötte upp en orre och skällde den i kanske 30 sekunder en sen flög den vidare... Träffade en gen't som sa att dom sitter bättre sen senare när löven ramlat ned från träden - och förra veckan hörde jag att orrarna bara blir "spattigare" allt eftersom hösten fortlöper....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar