torsdag 1 september 2011

Dubbeljakt idag med lite orraction

Var ute på byamarkerna i morse, en jaktkompis hade sett en tjädertupp på ett ställe och det måste ju undersökas så jag o Sissi drog ut dit vid sextiden. Men någon tjäder såg vi inte, men vi skrämde upp en orre i alla fall.

Sen efter jobbet drog jag ut på markerna här i byn igen tillsammans med Sissi - rundade en långsmal myr i jakt på orre o tjäder. En björnskit såg jag men faktiskt att vi stötte upp två orrar när vi nästan gått hela varvet runt. Och lustigt nog verkade inte Sissi bry sig i ljudet från när dom flög upp utan var fullt upptagen med att sniffa runt där dom nog varit en stund innan...

Kom nu upp på en fin skogsstig som vi följde tillbaka mot bilen, stötte på en jaktkamrat på väg ut för att kika på ett nytt älgtorn - älgjakten börjar på måndag, whohoo!!

Väl uppe vid bilen stannade Sissi upp och väntade in mig och när jag kom fram skulle jag ta upp nyckeln när mina ögonen föll på två orrar en bit bort på vägen(!)

Jag pekade åt Sissi som reagerade direkt och lubbade iväg längs vägen med huvudet högt. Yessss hann jag tänka men hon stannade bara en bit bort och tittade på mig, jag pekade igen mot orrarna och Sissi sprang ytterligare en bit mot dom men verkade inte se dom(!) utan stannade och tittade på mig igen(!)

Jag pekade återigen ivrigt mot orrarna och nu lubbade hon vidare men fortfarande utan att hon verkade se dom! Hon kunde nu inte vara mer än typ 50 meter från dom och dom smög ned i diket. Nåja hon knatade på och när hon kom fram drog hon av ett par skall och två lättade upp i en björk där och hon fick till ett fint ståndskall.

Jag drog mig mot dikeskanten och började smyga närmare men orrarna lättade och flög tvärs över ett hygge. Samtidigt lättare tre till från andra dikeskanten och drog sig in i skogen. Sissi följde efter de två första tvärs över hela hygget och ta mig sjuttsingen om det inte blev ståndskall inne i skogen på andra sidan!

Jag började direkt smyga dit då jag hört att orrar inte sitter lika bra för hunden, jag hann nästan över hela hygget och hade nog bara en 150 meter kvar när det blev tyst igen...

Jag stannade upp och lyssnade och en minut senare började hon skälla igen! Nu närmare vägen igen men fortfarande inne i skogen, jag började smyga igen men hon hann bara skälla en halv minut så vart det tyst igen...

Vi hittade dom inte igen och nu började det skymma lite lätt så vi knatade tillbaka till bilen - ganska nöjda men ändå inte :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar