lördag 10 oktober 2009

Klappjakt (och en järpe!)

I morse var jag och Arthur inbjudna till klappjakt i Öjebyn, klev upp för sex för vi skulle samlas där vid sjusnåret. Vi var ett drygt 10-tal personer som ville jaga plus några som "bara" hjälpte till med drivningen.

Under tiden killen som höll i det hela informerade oss så kom det ut en fin råbock på fältet nedanför oss. Fantastiskt och se den knalla över hela fältet mitt framför näsan på oss alla :-)

Sen när vi for till första stället där vi skulle passa så såg vi fyra(!) rådjur till - wow!

Själva jakten var riktigt intressant, ett gäng som knallar på linje genom skogen och driver djuren framför sig mot de väntande jägarna. Där jag stod såg jag "bara" två flockar med gäss som passerade över mig. Men en i drevgänget såg en räv och en passare fick besök av ett rådjur där han stod.

Nästa såt gick upp på ett berg, såg riktigt lovande ut där jag stod men ingen räv eller grävling kom förbi mitt pass. Hörde dock en järpe och en kom till och med och satte sig på perfekt skjutavstånd där jag stod! Synd bara att den inte var lovlig :-)

Efter ett fika tog vi ett tredje pass där killen som arrangerade det hela fick skjuta sig en nötskrika som senare visade sig bli enda viltet som nedlades på jakten. Vi var nog lite kort om folk för att det skulle vara riktigt effektivt så vi bröt någon timme tidigare än vi hade tänkt. Men det var riktigt trevligt ändå, intressant jaktform och roligt att träffa folk :-)

På vägen hem for vi ut till en av de marker där vi har jakträtt och provade att locka järpe, första stället gav ingenting men det kändes inte riktigt rätt - lite för torra marker och nästan ingen björk så vi bytte ställe.

Här kändes det bättre och vi hittade flera järpar som svarade på mina lockvisslingar men ingen som ville komma riktigt nära - dock såg Arthur en som knallade längs ett nedfallet träd.

Vi bytte plats igen och hittade direkt en järpe som svarade på mina lock! Efter en två tre visslingar hör jag hur Arthur rör på sig bakom mig och ett skott bränner av(!)

Visar sig att en riktigt fin/stor järpe kommit flygande från vänster som jag varken såg eller hörde och han fällde den med ett välriktat skott!!

Fantastiskt roligt, och ett stort grattis till Arthur som fick ett så fint och till och med ätbart vilt på sin första riktiga jaktdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar