torsdag 8 oktober 2009

Nu jvlar ;-)

Häpp, har inte blivit så mycket jakt på sista tiden men jag har börjat på ett nytt jobb och det tar upp mycket tid :-)

Men idag for jag ut en kort sväng efter jobbet och satte mig i en fin glänta - en järpe svarade direkt efter första locket! Men sen tystnade den direkt, men bara några minuter senare kom det en järphöna från andra hållet och satte sig i en gran ca 10 meter upp/30 meter bort. Trodde det var bara tuppar som kom på lock men hon kanske var sällskapssjuk :-)

Den bytte träd ett par gånger och plötsligt såg jag min chans! Den satte sig på en gren och började sakta trippa utåt på grenen och en meter ut fanns det en lucka i grenverket!!

Så jag siktade in mig i öppningen och såg den komma, ett steg i taget, isses det var spännande - jag tog ett djupt andetag och andades ut en aning och höll andan och så hade jag den mitt i siktet på min 22'a!!!

Jag kramade avtryckaren och... ja inget hände...! Jag hade inte osäkrat....!!!! Och nu hade den tagit två steg till och var den bakom grenar igen...

Jaja, jag osäkrade och väntade för att se om jag skulle få ett fritt skottläge igen. Plötsligt flög den ned på marken, jag såg den inte men kunde höra hur den krafsade runt i blåbärsriset och hur den kuttrade/kacklade till ibland.

Men den kom aldrig närmare så jag provade att sakta resa mig och smyga närmare men den var som bortblåst...

Provade att locka på ett par ställen till, hörde hur en kom flygande och slog fast någonstans men jag kunde inte lokalisera den...

Men spännande var det idag också! Lockjakt rockar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar