söndag 18 oktober 2009

Första toppjakten

I morse klev jag upp 0615 då det precis börjat ljusna och for ut i byaskogen för ett första försök på toppjakt.

Jag började med att gå ned till en sankmark där jag hört orrar spela tidigare, nu varken såg eller hörde jag någon orre. Men det var en fantastisk morgon, några minusgrader och tyst & stilla.

Gick över på andra sidan skogsbilvägen och upp på en höjd och sen ned till den lilla myr där jag alltid tidigare sett orrar - idag lyste dom dock med sin frånvaro. Men jag fortsatte ned längs åsen ned mot en del av markerna där jag aldrig varit tidigare, hoppades att det skulle vara en myr där nere men det var mer en skogsbevuxen våtmark.

På vägen ned kom det dock två orrhönor och flög över mig på 20/25 meters höjd - men en rackarns fart upp emot där jag kom ifrån... Funderade på om jag skulle vända men det finns kanske fler där nere tänkte jag.

Men som sagt, det var svårt att få någon vy/överblick av området, följde bäcken nedströms till jag kom på andra sidan hygget där jag provat locka räv ett par gånger och korsade det.

Nu hade det gått ett par timmar och jag var inom synhåll från bilen igen och funderade på att bryta för morgonen - men jag korsade vägen igen och tog mig över till ett annat hygge. Det var ju en fantastisk morgon med hög/klar luft och en ren njutning att vara ute!

Stannade vid hyggeskanten och spejade av skogskanten på andra sidan hygget, och ta mig 17 om det inte satt en orre i en björk på andra sidan!! Avståndsmätaren gav dock vid handen att det var drygt 300 meter dit!

Jag manövrerade mig i sidled en aning så att jag fick en ensam stor asp mitt på hygget mellan mig och orren och började avancera. Typ var 50e meter kikade jag runt aspen och orren satt kvar!

När jag hade ett 50-tal meter kvar till aspen hörde jag ett kacklande och ser hur ett 15-tal orrar lyfter snett till vänster om där "min" orre satt - naturligtvis drar dom med sig orren jag sett också och flyger snabbt bort mot byn. Men efter några hundra meter ser jag hur dom vänder och slår fast utspridda i ett par björkar snett till höger om mig!

247 meter - väl så långt varvid jag återigen började sakta avancera - när avståndet krympt till ca 180 meter kom jag till en lämplig stubbe där jag sjönk ned och tog sikte. Jag vred upp förstoring till max (16x) och valde ut en fin tupp. Skärmen på min keps var dock i vägen så jag tog av mig den och tog återigen sikte, men det kändes inte riktigt stabilt.

Jag tog ett par djupa andetag och tog sikte igen, andades ut delvis - stoppade utandningen och väntade ett par tiondelar innan jag kramade av skottet!

Tack vare ljuddämparen (Stalon Whisper) på min 222'a så var rekylen i det närmaste obefintlig och jag såg hur orrarna reagerade, huh - vad var det? Och alla lyfte och flög sin väg... Bom... Skulle kanske ha försökt gå ännu närmare...

Men det var spännade! Nåja, jag matade ut tomhylsan och satte den i fickan och lät mekanismen mata in en ny kula i loppet och säkrade.

Sneddade över hygget och följde sen en rågång tillbaka mot bilen, och nu satt det plötsligt en järpe på en gren mitt i rågången! Jag smög sakta 10 meter till för att ta stöd mot en björk men den anade tydligen att något var i görningen och flög sin väg.

Bummer, men roligt att se fåglar. Kom fram till en mindre skogsbilväg där jag stannade till för att orientera mig när en stor fin tjädertupp lyfter 40 meter från mig och dånar iväg mellan granarna! Wow asså!

Och när jag har ett hundratal meter kvar till bilen lyfter det två orrtuppar och flyger upp mot höjden där jag satte upp mina bulvaner för en tid sedan - och just där dom lyfte har jag sett orre tidigare. Inget byte nedlagt idag men hade fyra härliga timmar i skogen och man lär sig allt eftersom var viltet uppehåller sig. Och hade chans på två fåglar och fick prova att avlossa ett skott idag - inte dåligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar