söndag 26 september 2010

Fåglar och älgar!

Mitt på dagen tog vi oss en cykeltur längs en av skogsvägarna innanför byn, ett par kilometer in stötte vi först upp tre järpar och bara några hundra meter längre fram satt det två fina orrtuppar längs vägkanten - whoooa!

När vi en stund senare cyklade tillbaka stötte vi upp ytterligare en orrtupp, kul!

På eftermiddagen följde Siv mig till älgpasset, vi hade med oss fågelstudsaren (Sako Vixen 222'a) och vi hoppades på det skulle komma någon orre utvandrande på skogsbilvägen - och inom skotthåll ;-)

Medan jag packade upp prylarna hörde Siv ett rejält brak i skogen norr om tornet och en stund senare hörde även jag ett knak. Ytterligare en stund senare hördes det igen, lite mer åt vänster nu - och sen igen och igen...

Och döm vår förvåning när det kom fram en fin älgtjur på typ 100 meters håll! Den stannade upp mitt i traktorstigen som gick norrut från tornet - med bredsidan till och i perfekt skottläge!

Jag provade att locka och den tittade genast mot oss och öronen riktades mot tornet. Efter ett par lock till började den sakta dra sig närmare. En stund senare var den inne på bara 35 meter! Och återigen ställde den sig stilla i perfekt skottläge!!

En hyfsad sextaggare, undrar om det inte var samma älg som jag såg på passet igår. Även den här var ganska talför :-)

Eter en stund drog den sig vidare... Kul asså, speciellt när frugan var med på passet!

En stund senare tittar jag ned i gläntan där tjuren dök upp för en stund sedan och nu tyckte jag först att det stod en älg till där! Men nej, bara inbillning. En stund senare kikade jag dit igen men ÄR det inte en älg där. Tittar lite närmare och ta mig sjuttsingen om det inte står en älg inne i riset, och en skjutbar kalv!!

Plockade fram 7x61'an som hade fått följa med och plockade in den i siktet. Den stod dock halvskymd bakom ett par granar, och var tusan var kon...

Eller var det en kalv ens... Den var väldigt liten i kroppen men var mer om en liten fjoling i färgen... Och ingen ko i närheten, nej - det kändes inte rätt och jag satte ned bössan igen. Efter en stund drog den sig in i snårskogen igen utan att aldrig ha kommit ut i gläntan.

Förutom älgarna så kom det en kungsörn och flög över vägen vara ett hundratal meter västerut, dom är magnifika!

På vägen tillbaka till bilen stötte vi ihop med "min" jaktledare, och han hade tidigare sett en väldigt liten ko på markerna så det kan ha varit den som vi nyss sett...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar