lördag 25 september 2010

Spännande älgjakt!

I morse var det dags att sätta klockan på tidig ringning igen, samling vid slakthuset kl 6 - det var dock redan ljust då men det var skönt att få "sova ut" efter en hektisk arbetsvecka.

Morgonen var klar och fin, fyra grader och ingen dimma. 6:40 var jag på plats i mitt torn, kikare, glasögon, avståndsmätare, termos, sittunderlag, kamera och andra nödvändiga attiraljer var framplockade :-) Ja, och bössan var laddad med fyra stycken hemladdade 7x61 Sharp % Hart (Nosler Partitionkulor) och stod lutad mot väggen på tornet.

Det var lite segt på morgonen men efter en timme kom en av våra hundar på "besök", den flåsade och tittade som uppfodrande på mig - nåh! ha ru nån älg här va!? ;-)

Den huffade o puffade sig iväg dock strax men kom tillbaka och sprang åt andra hållet efter en stund, isses vilket flås dom måste ha!

Jag kände mig lite sliten ytterligare en timme senare och ögonlocken började bli tyngre o tyngre och det började vara frestande att ta en liten lur, just då föll mina ögon på en fin råbock som stod mitt på vägen en bit in västerut! Hållet var dock typ 250 meter så det var alldeles för långt men jag sträckte mig efter kikaren för att titta närmare på den och välte omkull mobiltelefonen som stod bredvid kikaren på hyllan! Den "lilla" smällen räckte för att bocken skulle dra som en avlöning(!) Dom är allt bra vaksamma!!

Men man piggnade till av besöket av bocken så nu satt jag där och spanade än till höger än till vänster.

En timme senare var jag sugen på något varmt och dricka så jag plockade fram termosen och slog upp en kopp och en macka och en bulle fick göra den sällskap och jag satt där och mumsade förnöjt på fikat.

Ett "knäpp" från en gren som bröts av en bit bakom mig fick mig att stanna mitt i en tugga, ett knäpp till följdes raskt av fler - jag satte ned koppen och vred mig mot höger och tittade snett bakåt - och ta mig sjuttsingen om det inte kom en in älgtjur i full karriär!

Visserligen skulle vi bara skjuta kalvar idag men jag kände för att torröva lite och fick snabbt in den annalkande sextaggaren i siktet typ 100 meter bort. Den var som kul tjuren för den "pratade" precis hela tiden - korta läten typ ett i sekunden...

När den skulle till och passera tornet provade jag ett kort lock själv och den stannade direkt bara 50 meter bort och tittade åt mitt håll med bredsidan mot mig - kändes som jag hade läget under kontroll och allt som behövdes var att osäkra och trycka av...

Eter några sekunders paus satte den av igen och fortsatte med sina korta läten och försvann västerut - jag kunde höra den i flera hundra meter hur den ångade på, både smällar och brak från grenar den knäckte och hur den fortsatte och "prata"...

Superkul asså, även om den inte var skjutbar för tillfället. Plockade upp koppen och fortsatte mumsa på mitt fika när bara några minuter senare stillheten bryts av knak o brak över min högra axel igen - en älg till(!!)

Nu kom det en stor/fin älgko strosandes så sakteliga fram emot vägen för att korsa den. Jag satte snabbt ned koppen och plockade upp bössan - en ko, och förhoppningsvis har den en eller två kalvar i släptåg!

Den skred sakta fram mitt på vägen och stannade där och såg sig omkring, maken till skottläge - den här på bara 40 meters håll(!) Jag hade bössan fortsatt i skjutläge med fingret på säkringen, kon skred sakta vidare över vägen och fortsatte norrut. Men någon kalv hade hon inte med sig...

Men coolt asså, två älgar inom skjuthåll på bara 10 minuter!!!

Fikade klart och skruvade tillbaka koppen på termosen. Ett rådjur och två älgar, nu kunde det väl knappast "hända" något mer idag, men bara en halvtimma senare poppade det upp ett fågelhuvud i dikeskanten och en orrhöna skred sakta upp på vägen tätt följd av två till! Avstånd ca 60 meter, nu skulle man ha haft med sig fågelstudsaren :-)

Mitt på dagen bröt vi för dagen, ingen älg fick vi den här dagen men det var en innehållsrik och spännande dag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar