måndag 6 september 2010

Första älgjaktsdagen!

Wow, idag har jag suttit på älgpass hela dagen - klev upp 4 och var på plats i mitt torn vid 04:35 ca. Var ganska skönt på morgonen, ca 6 grader. Och det blev en händelserik dag, så massor med orrar - verkade vara flera kullar som gick och plockade fram och tillbaka. Det till och med kom en orrhöna och satte sig i en gran bara 20 meter från mig och "kacklade" ett par minuter(!)

Såg även en rovfågel, ett gäng hackspettar, tranor, gäss, etc...

Men älgar då... Jodå, det blev upptag två gånger ganska nära mitt pass - klart spännande men dom drog åt andra hållet. En stack till och med över till nästa byamark norrut. En teori var att närvaron av björn hade gjort dom lite "spattiga"...

Men laget "fick" en kalv söder om mig så vi var inte tomhänta.

Jag har provat på klappjakt tidigare men detta var en ny dimension för mig, samordning via radio, jaktledare, etc. Mycket intressant och kul!! Men rackarn vad "rädd" jag blev första gångerna det sprakade till i radion och någon hade något att säga. Man är ju "van" vid tystnaden när man jagar :-)

Radion ja, min nyinköpta Puxing PX-888 skötte sig bra - tack för födelsedagspresenten familjen van der Geer ;-)

Och på tal om tystnad, provade att locka älg ett par gånger - inte kom det någon älg ända fram men nog small/brakade/knakade ett par gånger i skogen bakom mig, superspännande (!)

Vi bröt för lunch och jag passade på och åka hem en sväng, mest för att knyta mig en stund efter maten :-) Sov inte speciellt mycket natten innan så det satt fint att sova ett par timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar