söndag 19 september 2010

Söndagsjakt

I morse var jag på plats i skogen strax före sex, låg en fuktigt dimma som svepte in träden och gav en mystisk känsla när jag strosade fram mot mitt torn. Plötsligt tvärstannade jag, två älgar(!) Precis på mitt pass, vid saltstenen...! En ko och en kalv, och det såg ut som om dom tittade rakt mot mig - fasen, dom hade nog hört mig komma...

Men vinden, den lilla där var, låg rätt så dom kanske inte fattade "vad" jag var...

Jag lade ned prylarna och laddade bössan, dom stod kvar än! Smög sakta in i skogen och tog mig fram till den lilla åsen och tittade fram bakom ett träd.... Två buskar.....(!)

Dimman o skumrasket hade lurat mig :-)

Nåja, raskt tillbaka längs vägen och plockade upp prylarna och äntrade tornet. Idag hörde jag inga spelande orrar, såg heller inga orrar som igår. Var ganska stillsamt i dimman som bäddade in allt och verkade dämpa alla ljud. Men det var betydligt mindre djurliv i farten idag. Inga gäss, inga tranor, dock några korpar och en mindre rovfågel.

Tog mig några mackor och en bulle vid åttasnåret nedsköljda med lite varm choklad, ahhh - härligt. Efter det satt man där och lyssnade efter knak, steg och spanade än vänster och än höger och hoppades att det skulle dyka upp en älg eller ännu hellre en björn.

Kände att jag kände mig lite seg och tror nästan att jag nickade till några sekunder då o då. Satte mig lite mer upprätt och försökte skärpa till mig. Kikade över min vänstra axel och ögonen föll på en älg som tittade fram ur skogsbrynet en 200 meter b... En ÄLG(!)

Instinktivt plockade jag upp bössan och höjde den till axeln, men insåg dels att avståndet var alldeles för långt och att det var en tjur - vi ska bara skjuta kalvar nu ett tag.

Men det var kul och se den i siktet där den sakta strosade över vägen och försvann norrut, en ganska stor älg faktiskt. Första älgen som jag ser från tornet under själva jakten. Såg även en en hög älgskit bredvid tornet så det verkar finnas någon chans på älg där - även om det kändes lite tröstlöst ibland efter fem hela dagars jakt.

Mitt på dagen hörde jag en järpe vissla, första för säsongen! Plockade fram min medhavda järppipa och provade att vissla tillbaka. Visserligen svarade den flitigt på mina lock men den kom inte närmare... Får väl öva lite, eller så var jag i utkanten på dess revir så den kände inte behovet att flyga närmare och försvara reviret...

Det blev ingen älg för någon i laget idag, troligen lägger vi ned den här jaktformen för säsongen nu och hundförarna tar över. Dom har gjort ett kanonjobb de här dagarna, både hundarna och förarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar