lördag 16 oktober 2010

Vintrig älgjakt

I morse var det samling kl 6 vid "slakthuset", en stund senare var jag på plats i "mitt" torn och det var väl mer eller mindre mörkt men skjutljus bara en stund senare. Rätt häftigt med fem centimeter nysnö, vintern är nära nu! Ytterligare en stund senare släpptes hundarna och nu blev det raskt upptag bara en bit bort från mig!

Hunden fick stopp på älgarna rätt raskt och där stod dom typ en halvtimma innan hundföraren stötte dom och dom skenade en bit västerut. Men han tog sig sakta in på ståndskallet och sköt bägge kalvarna(!) Lysande, nu kan vi jaga vuxna djur igen i morrn!!

Den andra hunden fick även den upp en ko med kalv men dom drog norrut efter en stund och in på nästa byalags mark... Så vi blåste av jakten för dagen, men i morrn ska vi ut igen 06:30...

Jag såg inga älgar vid mitt pass, men stötte upp en orrtupp på vägen dit och såg även en del rådjursspår i nysnön. Och en stund efter det att jag ställt i ordning i tornet gled det en stor räv över vägen en bit väster om mig - dock på för långt håll... Och när jag gick tillbaka mot bilen så var där nya färska orrspår på vägen.

Det var lite kylslaget men jag hann inte börja frysa speciellt mycket då jakten var snabbt undanstökad idag, så jag hann aldrig ens tända i min nya "kamin" - en IKEA bestickskorg i rostfritt stål och ett terrakottafat plus några nävar pellets :-)

Men vi får se om det "hinns" med i morgon när vi fortsätter jaga älg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar