onsdag 6 maj 2009

Dubbel provskjutning

Magnus kunde komma ifrån idag så han, jag och Arthur packade in oss i vår RAV4'a och blåste ned till Fritid & Vildmarksliv för att plocka ut våra bössor för provskjutning. Tyvärr regnade det hela vägen ned dit men det upphörde medans vi väntade på att dom skulle plocka fram bössorna och fixa med lånelicenserna.

Dom hade monterat ett fast 4x-kikarsikte på min 222'a och det dög till provskjutning men nog vill jag ha ett "fräsigare" sikte sen :-) Men det är ju en suverän service av dom att dom ställer upp så här!

Lite bekymrad var jag initialt då skotten spreds horisontellt en 20/25 cm men det verkade bero på skytten, dvs mig ;-) Magnus sköt nämligen en serie där skotten hamnade inom en "femkrona" :-)

Så bössan blir nog bra, och kul var det att skjuta med den. Smäller rätt bra om den, men den "sparkar" mindre än jag trodde den skulle göra. Men det är ju bara ett klass 2-vapen, en älgbössa lär har en kraftigare rekyl sen...

Och Arthus hagelbössa verkar fungera bra, trots att den den verkar teoretiskt vara en aning för kort för honom - men huvudsaken att den träffar där den ska :-) Jag provade också att skjuta med den och träffade alla (100%) lerduvor med den(!), ja den enda duvan jag provade att skjuta på ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar